Taas on tullut se aika vuodesta, kun partiolaisten perinteiset adventtikalenterit ja joulukortit tulevat myyntiin. Myös Kupittaan Henrikinpojat on mukana myyntikampanjassa, jossa kerätään varoja partiotoiminnan mahdollistamiseen. Viime vuonna KHP keräsi lippukunnalle kalenterikampanjan avulla noin 3000 € euroa, jolla on mahdollistettu monta purjehdusta, retkeä ja kokousta.

Partiolaisten adventtikalenterimyynnillä on pitkät ja ansiokkaat perinteet: partiolaiset ovat ensimmäisinä tuoneet adventtikalenteriperinteen Suomeen ja niitä on myyty jo vuodesta 1947 lähtien. Kalentereiden ja joulukorttien tuotto menee kokonaisuudessaan partiotoiminnan tukemiseen. Kalenterin myyntihinta on 10 €, josta lippukuntamme saa 4,50 €, Lounais-Suomen partiopiiri 2,85 € ja Suomen partiolaiset 2,65 €. Joulukorttipaketin hinta on 5 €, josta lippukunta saa 2,5 €.

Partiolainen voi myydä kalentereita sukulaisille, kiertämällä kaverin kanssa ovelta ovelle tai vaikka koulussa ja harrastuksissa. Myynti-ideoita voidaan miettiä yhdessä lisää kokouksissa. Vanhemmat, sukulaiset ja ystävät saavat mielellään auttaa myynnissä. Kalentereita voi myydä esimerkiksi työpaikalla, Facebookissa tai laittamalla ilmoituksen taloyhtiön ilmoitustaululle. Kalenterimyyntiin liittyy kuitenkin myös kasvatuksellisia tavoitteita, joten on tärkeää, että myös lapset itse osallistuvat aktiivisesti myyntiin. Kalentereita myymällä partiolainen oppii tärkeitä taitoja, kuten sen, miten rahaa ja arvokasta omaisuutta käsitellään. Hän oppii myös arvostamaan lippukunnan omaisuutta, vapaaehtoistyötä ja talkoohenkeä.

Myyntipalkinnot tänä vuonna ovat:

• 12 myytyä kalenteria – tonttumerkki
  • 20 myytyä kalenteria – tonttumerkki ja taskulamppu
  • 50 myytyä kalenteria – hopeinen tonttumerkki ja taskulamppu
  • 100 myytyä kalenteria – kultainen tonttumerkki, Kånken-reppu, taskulamppu, maininta piirilehdessä ja Suomen Partiolaisten puheenjohtajan allekirjoittama diplomi

Kysymyksiin vastaa kalenterikettu Otto: otto.tarkka@partio.fi